Værkstedsforløb
Efter at have besøgt Danmarks Industrimuseum og i den forbindelse set værkstedet, hvor de havde en udstilling om, hvordan de lavede motiver på papir i 1930-erne, vil jeg prøve at eksperimentere med dette og lave et forløb som kan laves med børn med moderne materialer i daginstitutionen. Nedenunder ses billedet, som gav mig inspirationen til forløbet.
Jeg har valgt 4 piger i 5-6 års-alderen, som i det daglige har stor interesse i at klippe og tegne og derfor glædeligt deltog i mit forløb.
I stedet for metalformene, som blev brugt før i tiden, skaffede jeg forme som vi bruger til at lave figurer af med modellervoks.
Børnenes opgave var herefter at tegne, efter de respektive forme, på et stykke papir.
Dette var noget af en udfordring for børnene, pga. koordinationen og samarbejdet mellem begge hænder ved at skulle holde formen godt fast og helst helt stille, samtidig med at de tegnede rundt om dén.
Dette krævede en del øvelse, hvilket det sidste billede i forløbet viser.
På trods af den svære udfordring blev der dog gået til opgaven med stor ihærdighed og koncentration.


Jeg fortalte børnene at de kunne vælge mellem at klippe de tegnede figurer ud, eller farve dem.
Til at begynde med valgte børnene at farvelægge de enkelte motiver. Jeg oplevede dog til at starte med, at børnene tog et pusterum i aktiviteten ved at skravere motiverne hurtigt og videre til næste motiv.
Børnene valgte at hente farveblyanter og tuscher til at farvelægge med og lidt efter lidt vendte koncentrationen tilbage.

En af børnene begyndte at klippe et af motiverne ud. Her var udfordringen, at skulle prikke hul i midten af motivet og derefter klippe rundt på stregen uden at ramme kanten, så motivet blev visuelt tydeligt inde i papiret.
Efterhånden begyndte alle børnene at klippe og selvom koordinationen igen skulle beherskes og denne gang med papiret drejende rundt i luften, gennemførte de alle opgaven.
Her ses de færdige motiver. For at tydeliggøre dem, valgte jeg at lime det hvide papir på et stykke sort karton. Motiverne blev på den måde tydelige og var med til at bekræfte børnene i, at det havde været en svær opgave, på trods af deres i forvejen, udmærkede tegne- og klippe-kompetencer Motiverne viser både større og mindre tegn på koncentration, hvilket viser at jeg med den stillede opgave har formået at give børnene en udfordring som passer til børnene, der hvor de er i deres faglige udvikling.
Guldkorn:
Jeg fortalte afslutningsvis, at jeg skulle have plancherne med ned på min skole, hvor jeg ville vise dem til mine lærere og klassekammerater.
Børnenes respons: "Jamen du er jo heller ikke så dygtig som os, Michael".
Super relevant opgave til børn i en børnehave (Y)
SvarSletJeg kan kun give pigerne ret i deres sidste kommentar :)