Sider

torsdag den 9. april 2015

Hjul

Hjul

Som hjul til sæbekassebilen har jeg skaffet 4 dæk fra en gammel mooncar oppe i børnehaven, hvor jeg arbejder. Hjulene er i rimelig god stand, hårdtpumpede, med tydeligt mønster i slidbanen og kan bære vægten fra både børn og voksne.

Jeg har pillet dækket fra de 4 dæk af den gamle mooncar og boret et hul gennem midten af hvert dæk for at kunne sætte en aksel på.

Her ses akslen, som størrelsesmæssigt passer i hjulet. De 2 aksler 1 til for- og bag, var nogle som min far lå inde med i hans værksted.

Akslen er påført det ene hjul. Efterfølgende ses et par billeder af hvordan akslen sidder fast på hjulene.



Akslen sidder fast med bræddebolte og spændeskiver på ydersiden af hjulene.

Hjulet set fra ydersiden.

Her ses eksempel fra et af beslagene som jeg har brugt til at sætte akslerne fast på sæbekassebilen med.

Der bores huller i hver side.

Jeg hamrer bræddeboltene gennem hullerne for at sikre mig at hullerne er store nok.

Det var de...

Her ses hvordan beslagene til akslerne skal sættes fast under bunden af sæbekassebilen.


Akslerne er nu klar til at sætte på.

Jeg har sat akslerne på og lukker akslerne til med endnu et beslag ovenpå, for at holde dét fast.


En spændeskive...

Og et par møtrikker...


Jeg spandt møtrikker fast, for at sikre mig at beslagene kunne holde. Baghjulene var nu sat fast.

Topnøgle som er det helt optimale værktøj ved fastspænding. Til forhjulene har jeg brugt et par mindre og anderledes beslag. Jeg satte et par ekstra beslag på for at stabilisere.




Forhjulene var nu sat på. Jeg brugte en tommestok for at sikre mig at hjulene sad med samme afstand fra skroget i hver side.

Sådan ser det ud ovenfra.

De 4 hjul er nu sat rigtig godt og fast på sæbekassebilen. Det er stabilt ud og jeg kunne gå igang med påsætning af styresnor...

2 kommentarer:

  1. hej jeg ved godt dit opslag var for lang tid siden men ved du hvilken mm aksel du brugte og om det var svært at bore den igennem hjulet

    SvarSlet
  2. hej jeg ved godt dit opslag var for lang tid siden men ved du hvilken mm aksel du brugte og om det var svært at bore den igennem hjulet

    SvarSlet