Sider

torsdag den 6. november 2014

Biotop 3 Opgave

Biotop 3 Opgave

Jeg vil lave en opgave i min biotop, med pædagogiske aktiviteter, som jeg kan lave med børnehavebørn i 5-6 års-alderen på mit arbejde...

Som forberedelse til aktiviteterne har jeg skaffet følgende materialer:
-Forstørrelsesglas.
-Syltetøjs-glas.
-Skovl
-Kartoffel .
-Kniv.
-Ske. 
-Snor/Elastik.
-Fiskenet.

Overvejelse omkring aktiviteter:
-Lave dyre-fælder og efter et par dage lave en bestemmelse, sammen med børnene af, hvilke dyr jeg har fanget. I mine overvejelser ift. fælderne vil jeg tage hensyn til dyrene ved at sørge for, at dyrene ikke kommer til skade ved at lokke dem med og sørge for rigeligt med føde.
-Fange smådyr i søen og lave en bestemmelse af disse.
-Søgning efter dyrespor.
-Brug af vores sanser. Hvad ser vi?
-Gå rundt i biotopen og lade mig inspirere til eventuelle yderligere aktiviteter, som kan have indflydelse af dyrelivet, vejrforholdende, eller den menneskelige påvirkning, såsom affald der er smidt osv.
-Tage billeder, som dokumentation af processen og det endelige resultat.

Målgruppe:
Mine aktiviteter vil være specifikt for børn i børnehave-alderen 5-6 år, men kan også laves af ældre børn...

Aktiviteter:
Jeg har lavet en kartoffelfælde, hvor jeg startede med at skære kartoflen over.

Derefter udhulede jeg kartoflen med en ske, lagde de 2 kartoffelstykker sammen og lavede huller i siden og i enden, så dyrene kunne kravle ind og forhåbentlig blive derinde.

Jeg bandt kartoflen med elastikker og et stykke snor, hvis ikke elastikkerne kunne holde kartoflen samlet. Nu var kartoflen klar som fælde.


Jeg tog ud i min biotop og gravede kartoflen halvvejs ned i jorden, men sørgede for at hullerne i kartoflen var synlige for de dyr, som forhåbentlig ville kravle derind.


Jeg har lavet endnu en dyre-fælde ved at medbringe et syltetøjs-glas, som jeg gravede ned i jorden, så det kun var åbningen i toppen der var synlig.



Jeg har dækket åbningen til med bark fra træerne, blade og nogle grene, for at forhindre regnvand i at ryge ned fælden. Jeg lavede dog overdækningen med en lille åbning således, at dyrene kunne kravle ned i fælden.

3 dage efter jeg satte fælderne ud i min biotop, havde jeg 4 drenge i 5 års-alderen med derud til en dag, med aktiviteter i naturen.
Jeg nyder selv at opholde mig i naturen og bruger dette som et frirum i dagligdagen. Drengene bor i midtbyen og var ikke vant til at bevæge sig i naturen ligesom jeg, så derfor var jeg forberedt på at jeg skulle være klar til at justere de intentioner jeg havde for turen, som blandt andet var, at lære drengene om miljøomsorg, d.v.s. at lære dem at udvise opmærksomhed, indfølingsevne og omtanke ift. naturen (Edlev, s. 84)
For at fange drengenes opmærksomhed, var det dermed vigtigt, at jeg lyttede til hvad de fandt meningsfuldt og aktuelt i aktiviteterne, i forhold til, hvad de var optagede af (Edlev, s. 171)

Jeg startede med at give drengene ejerskab af forløbet ved at lade dem vælge et natur-navn, for at inspirere dem til at ville udforske stedet, omgivelserne og dermed bruge sine sanser i naturen.
De valgte at kalde sig selv ”Skov-agenter” og de fik derefter udleveret et forstørrelsesglas, for at kunne nær-studere de ting de stødte på derude. Dette p.g.a. min vurdering af at deres synssans ville være drengenes foretrukne valg i naturen (Edlev, s. 30).

1. Den første aktivitet gik ud på at finde de 2 fælder jeg havde lavet og sat ud 3 dage tidligere. De listede ind i krattet hvor jeg havde lagt fælderne og fandt kartoffel-fælden, undersøgte dén og fandt nogle små snegle inde i kartoflen. Derudover opdagede de at der var spist af kartoflen og de kom med forskellige bud på, hvem der kunne have spist af dén. Jeg havde glemt at få bøger med på turen til bestemmelse af dyrene, så vi aftalte at vi ville finde ud af hvilke snegle vi havde fundet, når vi kom tilbage til børnehaven.



Derefter fandt de det ned-gravede og overdækkede syltetøjs-glas og opdagede og genkendte bænke-bidere i glasset. Vi snakkede om måden jeg havde lavet fælderne på, så selvom dyrene var gået i fælderne, så var de ikke kommet til skade og vi kunne derfor slippe dem ud i naturen igen.



2. Derefter bad jeg drengene om at gå rundt og efterfølgende fortælle om deres oplevelser, mens de gik rundt i biotopen. De opdagede som det første, forskellige eksempler på affald, som ikke hørte til i naturen og vi snakkede derefter om, hvilken påvirkning disse ting og den menneskelige påvirkning kunne have på dyrelivet derude, bl.a. dyrenes død, tidsrummet på nedbrydning af affald osv.




De opdagede desuden et muldvarpeskud, men drengenes og min viden om muldvarpe var meget begrænsede og de spurgte om ikke vi kunne finde billeder af en muldvarp når vi kom tilbage.

3. Som en sidste ting fik drengene en fantastisk oplevelse for DEM ved at komme meget tæt på en fiskehejre (Grey Heron), som stod i nærheden af søen. Jeg fortalte dem om fiskehejren, hvad dén spiste og dét at det under normale omstændigheder ville være svært at komme tæt på netop dette dyr, da dette dyr ikke har kontakt til mennesker. Drengene listede hen mod fiskehejren  og hviskede til hinanden, som de skov-agenter de jo var og denne oplevelse har uden tvivl givet dem en betydningsfuld oplevelse i og af naturen, da de var enige om at de ville fortælle denne oplevelse til de andre børn derhjemme (Edlev, s. 102).

4. Som en sidste aktivitet gav jeg drengene frie muligheder til at lave hvad de havde lyst til. De fandt nogle grene og begyndte at fægte med hinanden. De fik dermed mulighed for at bruge naturen som et rum for fysisk udfoldelse Edlev, s. 121)


Derefter vendte vi hjemad og som det første derhjemme, gik vi i gang med at lede efter billeder af sneglene, som vi fandt i kartoffelfælden. Det viste sig at være DRÆBERSNEGLE-unger vi havde fanget, hvilket imponerede drengene. Derefter fandt vi et billede af en muldvarp og snakkede om udseende, føde, levested, gravning af gange o.s.v.
Da vi var færdige gik vi ind til de andre børn og drengene fortalte om deres oplevelser på turen. De fortalte oplevelserne med en sådan begejstring, at de andre børn spurgte om de ikke også måtte komme med næste gang.
Jeg har erfaret at de 4 drenge har udviklet et fællesskab i forløbet, ved at være samlet om "noget".
De har udviklet relationer til hinanden på turen og de involverer sig i samtaler, når snakken falder på naturfaglige ting (Edlev, s. 78).

I dagene efter aktiviteterne har jeg erfaret, at drengene dagligt leder efter dyrespor ude på legepladsen. De inddrager andre børn i de naturfaglige aktiviteter, laver dyrefælder og snakker indbyrdes om, hvilke dyr de finder.
Endnu et bevis på, at forløbet har givet dem en betydningsfuld oplevelse, som de kan tage med sig fremover, når de begiver sig ud i naturen.

I forhold til planlægningen af aktiviteter, har jeg gjort mig den erfaring, at det er nødvendigt at undersøge sikkerhedsforanstaltninger for at kunne lave respektive aktiviteter.
Jeg havde skaffet et fiskenet til hver af drengene, til bestemmelse af smådyr i søen i min biotop og fortsalt drengene om dette, men institutionens krav til at nærme sig vand og søer er, at børnene skal have redningsveste på og dette var praktisk og tidsmæssigt umuligt at skaffe, da vi skulle afsted, så denne aktivitet blev ikke til noget.



Litteratur:
Jeg har til opgaven hentet inspiration i forskellige VNT-blogge.
Bøger:
-Edlev, Lasse Thomas; Munksgaard: Natur og miljø i pædagogisk arbejde, 2. udgave, København 2008.
Websider:
-http://www.friluftsraadet.dk/media/460553/naturens_dag_boern_i_naturen_web.pdf.












1 kommentar:

  1. Fedt med forskellige slags fælder. God gennemarbejdet opgave. Dejligt at du følger børnenes interesse og nysgerrighed til nye projekter :-)

    SvarSlet